33 Festiwal im.Adama Didura
od 26/09/2024 do 26/09/2024 | Muzyczna zaduma Andrzej Jagodziński – Requiem
26.09.2024 godz. 18.00
Muzyczna zaduma
Andrzej Jagodziński – Requiem
(sala widowiskowa)
cena biletu 50 zł
Sprzedaż biletów i karnetów
od 2 września 2024
Soliści: Grażyna Auguścik, Agnieszka Wilczyńska, Wojciech Myrczek
Andrzej Jagodziński – fortepian
Adam Cegielski – kontrabas
Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak
Ponadto w programie: J.S. Bach – Preludium C-dur BWV 846 opr. A. Jagodziński
A. Jagodziński/Sujkowska – Nie bądź obojętny, Srebrny książę
S. Barber – Agnus Dei; O. Messiaen – O sacrum convivium; P. Vasks – The Fruit of Silence
fot.Krystyna Andryszkiewicz
GRAŻYNA AUGUSCIK
Jest wokalistką, aranżerem, kompozytorem, producentem i liderem własnych zespołów. Przez wielu amerykańskich krytyków uważana za jedną z
najciekawszych postaci na światowej scenie jazzowej. Stworzyła własny, rozpoznawalny styl interpretacji wokalnej. Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty ”Sunrise Sunset” w 1988 roku trafiła do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie.
Dyplom ukończenia szkoły z wyróżnieniem otrzymała w 1992 roku rąk Philla Collinsa i Alla Jarreau.
Od 1994 roku mieszka w Chicago, gdzie koncertuje, nagrywa własne płyty,
bierze udział w wielu projektach nagraniowych innych artystów. Nagrała, wyprodukowała i wydała do tej pory piętnaście płyt solowych, co najmniej
drugie tyle jako gość, a kolejne to remixy z wykorzystaniem jej głosu.
Gra tylko z muzykami, których dobrze zna i ceni. Współpracowała z
artystami takimi jak : Michael and Randy Brecker, Jim Hall, Patricia Barber, John
Medeski, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, John McLean, Terry Callier, Ernie
Adams, Kurt Rosenwinkel, Paul Wertico, Robert Irving III, Andrzej
Jagodziński, Paulinho Garcia, Bogdan Hołownia, Jarek Bester i wielu innych.
Każda z jej płyt jest wydarzeniem artystycznym. Brała udział na wielu festiwalach w USA i na świecie, takich jak: Chicago Jazz Festival, Chicago
World Music Festival, Fujitsu Concord Jazz Festival, Ellite Jazz Festival
i wielu innych wydarzeniach muzycznych. Jej koncert, z muzyka Chopina, który odbył się w roku 2010 w Millennium Park w Chicago, zgromadził dziesięciotysięczną widownię i uznany został przez Chicago Tribune za
jeden z najlepszych koncertów ostatnich trzydziestu lat.
W roku 2011 otrzymała tytuł Wybitnej Polki w USA przyznany przez Stowarzyszenie Wspólnota Polska, oraz Nagrodę Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia.
fot.Jarosław Wierzbicki
Agnieszka Wilczyńska
Czołowa polska wokalistka jazzowa, autorka tekstów, pedagog, trener wokalny (m. in. program „Twoja twarz brzmi znajomo”). Jurorka konkursów wokalnych. Trzykrotnie nominowana do nagrody Fryderyk. Laureatka nagrody “Fryderyk 2016” w kategorii Jazz za płytę „Tutaj mieszkam”- piosenki z premierowymi tekstami Wojciecha Młynarskiego. Ma na swoim koncie dwie Złote Płyty – “Pogadaj ze mną” i „Krzysztof Komeda” z serii „Wielcy Kompozytorzy Filmowi”. Ambasadorka Szczecina, laureatka Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin 2016, laureatka I nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Zamościu. Od 2016 wybierana w wyniku głosowania do reprezentowania sekcji muzyki jazzowej w Radzie Akademii Fonograficznej – obecna edycja 2024-2027.
Od 1998 roku, przez kolejnych 9 lat była wykładowcą śpiewu na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej w Katowicach. Obecnie jest wykładowcą śpiewu na wydziale jazzowym w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. W 2022 roku otrzymała Nagrodę Indywidualną II Stopnia za Szczególny Wkład w Rozwój Edukacji Artystycznej w Polsce przyznaną przez dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej.
Od 2004 roku współpracuje z Trio Andrzeja Jagodzińskiego koncertując m. in. w Nowym Jorku Carnegie Hall, Chicago Symphony Center, National Concert Hall na Tajwanie, Białoruskiej Filharmonii Narodowej, Moskiewskiej Filharmonii Narodowej, Filharmonii Lwowskiej.. Współpracowała m. in. z: Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Kameralną AUXO, Atom String Quartet, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Sinfonia Viva, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polską Filharmonią Sopot, Filharmonią Lwowską, Orkiestrą MACV.
W 2013 r. w Teatrze Polskim w Warszawie zadebiutowała jako aktorka w spektaklu muzycznym LISTY NA WYCZERPANYM PAPIERZE w reżyserii Leny Frankiewicz.
W 2017 r. wystąpiła w filmie MŁYNARSKI- PIOSENKA FINAŁOWA w reż. Alicji Albrecht (Polska Nagroda Filmowa ORŁY 2018).
Płyta WILCZE JAGODY, nagrana w duecie z Andrzejem Jagodzińskim otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2020 – Album Roku Jazz.
W 2020 r. jako solistka wystąpiła w premierowym projekcie A. Jagodzińskiego „JAZZ SEBASTIAN BACH na orkiestrę, trio jazzowe, głos , violę da gambę”.
W sierpniu 2022 ukazała się płyta REQUIEM (komp. Andrzej Jagodziński) z udziałem Agnieszki
Wilczyńskiej, Grażyny Auguścik, Wojciecha Myrczka, Trio Andrzeja Jagodzińskiego i chóru Camerata Silesia (nominacja do nagrody Fryderyk 2023 Album Roku Jazz).
W październiku 2023 – premiera płyty DEKALOG z muzyką Andrzeja Jagodzińskiego, słowami Wiesławy Sujkowskiej. W nagraniu płyty wzięli udział : Andrzej Jagodziński Trio, Agnieszka Wilczyńska, Adam Nowak (lider zespołu „Raz, dwa, trzy”), Robert Majewski.
fot.Paweł Cegielski
Andrzej Jagodziński
Artysta wszechstronny; waltornista z wykształcenia, pianista jazzowy, akordeonista, kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął zdobyciem głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu ‚Złota Tarka’ w 1979 roku. Do dzisiaj dzięki swojej wyjątkowej umiejętności wtopienia się w brzmienie i konwencje danego zespołu gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu: Old Timers, Swing Session, Quintessence, String Connection, Kwartet Janusza Muniaka, Kwartet Tomasza Szukalskiego, Polish All Stars Jarosława Śmietany, formacje Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego.
W swej dotychczasowej karierze koncertował niemal na całym świecie biorąc udział między innymi w Jazz Yatra – Bombay, Ost-West Nurnberg, Jazz in Europe-Paris, Skane Festivalen in Malmo, Edinburgh Art Festival, Ankara Music Festival, Leverkusener Jazz Tage, Istanbul International Festival, Ankara Music Festival.
Od kiedy w 1993 roku powstało trio firmowane jego nazwiskiem, artysta aranżuje utwory Fryderyka Chopina – autorski pomysł oraz wielki sukces artystyczny i komercyjny (albumy ”Chopin”, „Chopin Once More”, „Les Brillantes”, „Sonata b-moll”), a także muzykę ludową (album „Muzyka Polska”). Od samego początku lider Trio samodzielnie dobiera i aranżuje repertuar na kolejne płyty. Od 2004 wraz z pomysłodawcą projektu Januszem Szromem i Andrzejem Łukasikiem tworzą zespół „Straszni Panowie Trzej”. Formacja ta nagrała dwie płyty, których pierwsza otrzymała status Złotej Płyty.
Jako akordeonista udzielał się w wielu projektach, m.in. z Januszem Stroblem, Project Grappelli czy Anetą Łastik. Wielki sukces odniosła współpraca z włoskim pianistą Giovannim Mirabassim i wydanie dwóch płyt: „Giovanni Mirabassi i Andrzej Jagodziński Trio” oraz „C-minor”, która spotkała się z wielkim zainteresowaniem w Japonii.
Na swoim koncie ma również wiele dokonań we współpracy z wokalistami, m.in. Anetą Łastik (od występów z nią zaczęło się – występ w ramach ‚Złotej Tarki’ w 1979 r.), Ewą Bem (już 30 lat współpracy), Grażyną Auguścik, Urszulą Dudziak, Agnieszką Wilczyńską, Anną Stankiewicz, Januszem Szromem.
Od ponad 20 lat zajmuje się działalnością pedagogiczną. Prowadzi klasę fortepianu, zespoły jazzowe oraz wykłada improwizację jazzową na Wydziale Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznej przy ul. Bednarskiej w Warszawie. W 2005 roku jako jedyny Polak zasiadał w jury I Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Moskwie.
20-lecie istnienia swojego Trio świętował prawykonaniem „Koncertu fortepianowego g-moll” z towarzyszeniem trio jazzowego i orkiestry symfonicznej, który artysta skomponował na tę okazję. Premiera utworu w wykonaniu Trio Andrzeja Jagodzińskiego oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, a także płyty o tym samym tytule, miała miejsce podczas jubileuszowego koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie w listopadzie 2013 roku.
fot.Paweł Cegielski
Czesław „Maly”Bartkowski – polski perkusista jazzowy; pedagog.
Z muzyką ma do czynienia już od 6. roku życia. Jest absolwentem Średniej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu (klasa perkusji). Zadebiutował oficjalnie w roku 1960 jako perkusista zespołu Far Quartet Jerzego Pakulskiego.
W roku 1963 nawiązał współpracę ze Zbigniewem Namysłowskim i został muzykiem w jego zespole (Kwartet Zbigniewa Namysłowskiego). Grał też z innymi znanymi grupami jazzowymi, m.in. z Niemen Enigmatic (Czesława Niemena) czy też z Grupą Michała Urbaniaka.
Bardzo często grał w triach:
• z Tomaszem Stańką (trąbka) i Adamem Makowiczem (fortepian),
• z Wojciechem Karolakiem (fortepian, organy) i Tomaszem Szukalskim (saksofon tenorowy),
• z Arturem Dutkiewiczem (fortepian) i Andrzejem Cudzichem (kontrabas),
• z Markiem Blizińskim (gitara) i Zbigniewem Wegehauptem (kontrabas),
• z Andrzejem Jagodzińskim (pianino) i Adamem Cegielskim (kontrabas).
Współpracował również ze Studiem Jazzowym Polskiego Radia oraz z zespołami Mainstream i InFormation Sławomira Kulpowicza.
Brał ponadto udział w realizacji nagrań takich piosenkarzy, jak Ewa Bem, Urszula Dudziak i Stanisław Sojka, muzyków zagranicznych, jak: Freddie Hubbard, Clark Terry, Joe Newman, Art Farmer, Ben Webster, oraz polskiego zespołu Novi Singers.
Występował nie tylko w kraju, lecz również za granicą (Indie, USA, Nowa Zelandia, Australia oraz liczne kraje Europy).
W roku 1993 został wykładowcą w Średniej szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz warszawskiego Studium Jazzowego.
fot.Paweł Cegielski
Adam Cegielski (ur. 3 kwietnia 1967 w Jeleniej Górze) – polski muzyk jazzowy, grający na kontrabasie.
Absolwent Podstawowej Szkoły Muzycznej w klasie fortepianu i Liceum Muzycznego w klasie kontrabasu w Bielsku-Białejoraz Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie kontrabasu Andrzeja Mysińskiego. Na scenie muzycznej zadebiutował w 1988 r. w Kwartecie Kazimierza Jonkisza, w którym występował do 1991 roku. W 1990 r,. jako członek zespołu Central Heating Trio, zdobył I nagrodę i wyróżnienie indywidualne na konkursie Jazz Juniors w Krakowie, VI nagrodę w Europejskim Konkursie Jazzowym w Hoeilaart (Belgia), „Klucz do Kariery” Pomorskiej Jesieni Jazzowej w Bydgoszczy. Również w 1990 r. znalazł się także wśród finalistów konkursu International Jazz Federation w Leverkusen(RFN). W 1994 r. został stypendystą Fundacji Kultury Polskiej im. Krzysztofa Komedy.
W kolejnych latach koncertował i nagrywał z m.in.: Quintessence (1991–1993), Kwartetem Kuby Stankiewicza (1992–1995), Triem Andrzeja Jagodzińskiego (od 1993), jak również okazjonalnie z Ewą Bem, Lorą Szafran, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Stańką, Zbigniewem Namysłowskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Zbigniewem Preisnerem, Janem A.P. Kaczmarkiem oraz orkiestrami symfonicznymi Concerto Avenna (1991–1992) i Sinfonia Varsovia (1991–1995).
Od 1994 r. zajmuje się działalnością pedagogiczną. Obecnie prowadzi klasę kontrabasu na Wydziale Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w której to od 2005 r. zajmuje stanowisko wicedyrektora do spraw kształcenia jazzowego.
fot.Bartosz Jastal
Wojciech Myrczek – wokalista jazzowy. W swoim śpiewie swobodnie posługuje się zarówno słowem jak i scatem. W dorobku fonograficznym posiada trzy albumy solowe “Celebrating the Journey” (2022 r.), “Love Revisited” (2014 r.) oraz “We’ll Be Together Again” (2010 r.), a także gościnny udział w licznych wydawnictwach muzyki jazzowej, popowej i poważnej. Inspiracje czerpie ze swingowej tradycji, wzbogacając ją o elementy nowoczesnych stylów i technik.
Myrczek jest laureatem wielu polskich i zagranicznych nagród, takich jak: Jazz Forum Jazz Top – Wokalista Roku (2015 r. – obecnie), I miejsce i nagroda publiczności Shure Montreux Jazz Voice Competition w Szwajcarii (2013 r.), Grand Prix w międzynarodowym konkursie Jazz Voices na Litwie (2011 r.), nagroda dla Największej Indywidualności Konkursu Lotos Jazz Festival Bielska Zadymka Jazzowa (2010 r.), I nagroda w konkursie Międzynarodowe Spotkania Wokalistów Jazzowych w Zamościu (2007 r.), Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów (2014 r.). Otrzymał także nagrody Burmistrza Czechowic-Dziedzic oraz Starosty Bielskiego, przyznane za wkład w rozwój kultury.
Swoją muzykę prezentował na scenach światowych festiwali takich jak Montreux Jazz Festival, The Hague Jazz, Bielska Zadymka Jazzowa, Brisbane Jazz Festival, Kolory Polski, Jazz nad Odrą, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Sofia Jazz Peak Festival, Celje International Jazz Festival oraz w salach koncertowych NOSPR w Katowicach, Konserwatorium w Sankt Petersburgu, Filharmonia “Sinfonia Baltica”, Filharmonia Zabrzańska, Filharmonia Świętokrzyska, Instytut Fiński w Paryżu, Opus Jazz Club w Budapeszcie, Teatr Roma w Warszawie, Hudson Studios w Nowym Jorku i wielu innych.
Współpracował z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Tomaszem Stańko, Robertem Majewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Lorą Szafran, Bernardem Maselim, Pawłem Tomaszewskim, Krzysztofem Herdzinem, Big Bandem Uniwersytetu im. F. Chopina, Aukso, Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia i wieloma innymi artystami polskiej sceny muzycznej.
Wykładowca Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie (od 2018 r.) oraz Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (w latach 2012-2019). W roku 2020 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.
fot.Magdalena Hałas
Anna Szostak – dyrygent, pedagog, profesor sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Jest absolwentką Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego, z którym związana jest do dzisiaj. Największe uznanie zyskała jako dyrygent Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, który prowadzi nieprzerwanie od założenia go w 1990 roku. Zespół ten, złożony z solistów wokalistów, prowadzi aktywną działalność koncertową, wykonując pod jej kierunkiem zarówno utwory wokalne a cappella, jak i wokalno-instrumentalne, często z udziałem wybitnych solistów, zespołów i orkiestr.
Poprowadziła ponad 300 prawykonań utworów twórców współczesnych takich jak Krzysztof Baculewski, Régis Campo, Wiesław Cienciała, Ryszard Gabryś, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar i wielu innych. Dyrygowała również prawykonaniami utworów powstałych przed wiekami i odkrytych współcześnie
W swoim dorobku Anna Szostak ma ponad 60 wydawnictw fonograficznych. Nagrywane pod jej dyrekcją i zgodnie z jej koncepcją płyty Cameraty honorowane są prestiżowymi nagrodami, zdobywając uznanie krytyki w kraju i za granicą.
W roku 2015 otrzymała Brązowy Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis za szczególne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej oraz ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.
fot. Karol Fatyga
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” to czołowa w Polsce kameralna grupa śpiewacza utworzona w 1990 r. przez kierującą zespołem do dziś dyrygentkę Annę Szostak.
Zespół ceniony jest przede wszystkim za perfekcyjne wykonania muzyki współczesnej. Dokonuje prawykonań, świetnie odnajduje się także w interpretacjach muzyki dawnej. W ciągu ponad 30 lat działalności Camerata Silesia zdobyła międzynarodową renomę występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy i Azji. Zespół regularnie bierze udział w najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych w Polsce, będąc gościem m.in. Warszawskiej Jesieni, Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena czy festiwali takich jak Chopin i jego Europa. Chór był również zapraszany na ważne festiwale zagraniczne: m.in. Sommerfestspiele w Bregenz, ISCM World Music Days w Wiedniu i we Wrocławiu, Musikfestival Landschaft Westfalen w Münster czy Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury. Camerata Silesia współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami, solistami, instrumentalistami i orkiestrami na świecie. Spośród tych ostatnich można wymienić zespoły tej rangi, co Wiener Symphoniker, London Philharmonic Orchestra czy Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, a także Sinfonia Varsovia. Poziom pracy chóru docenił szczególnie Krzysztof Penderecki – Camerata Silesia wielokrotnie współwykonywała pod batutą samego kompozytora jego Pasję Łukaszową, Polskie Requiem i Siedem bram Jerozolimy, a podczas Warszawskiej Jesieni uczestniczyła w wykonaniu Canticum Canticorum. W 2012 zespół został zaproszony do udziału w przedstawieniach i nagraniach na DVD scenicznej wersji Pasji wg św. Łukasza Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny. W 2017 roku chór wykonywał to samo dzieło w Londynie razem z London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Vladimira Jurowskiego. Zespół ma w dorobku już ponad pięćdziesiąt płyt. Pięć autorskich albumów chóru nagrane pod dyrekcją Anny Szostak-Myrczek uzyskały Nagrodę Muzyczną „Fryderyk” – w latach 1997, 2020, 2021, 2022 i 2023. Kilkanaście płyt chóru było do niej nominowanych. „Fryderykami” nagradzane były też przedsięwzięcia, przy których Camerata współpracowała: monograficzna płyta z utworami Pawła Szymańskiego z 1997 roku oraz box „100 na 100” dokumentujący sto lat muzyki polskiej wyróżniony w 2020 roku aż dwiema statuetkami. Zespół został objęty patronatem Miasta Katowice w 2004 roku, a także podjął stałą współpracę z NOSPR, której siedziba stała się stałym miejscem koncertowania Cameraty Silesii. Od 2024 roku Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” jest Instytucją Kultury Miasta Katowice współprowadzoną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.