27.09 godz. 18.00
Muzyka popularna XIX wieku
Stanisław Moniuszko – Śpiewnik domowy
cena biletu 40 zł
Justyna Reczeniedi – sopran
Robert Szpręgiel – baryton
Mateusz Zajdel – tenor
Witold Żołądkiewicz – baryton
Krzysztof Trzaskowski – fortepian
Stanisław Górka – prowadzenie i komentarz
Scenariusz i reżyseria: Andrzej Strzelecki
kostiumy i rekwizyty: Marlena Skoneczko
projekcje: Marek Zamojski
realizacja świateł: Piotr Rudzki
asystent reżysera: Agnieszka Kozłowska
inspicjentka: Agnieszka Orlikowska
Polska Opera Królewska
Stanisław Moniuszko – „ojciec polskiej opery narodowej”, wieszcz, zasłużony pedagog, kompozytor, któremu nadano wiele zaszczytnych tytułów. Lecz poza niezwykle aktywną działalnością zawodową, wiódł przecież szczęśliwe życie rodzinne. A że radość czerpał z muzyki, to i tą duchową rozkoszą pragnął dzielić się z narodem. Stąd też już jako niespełna dwudziestoletni młodzieniec począł pisać pieśni – na różnym poziomie wykonawczej trudności – przeznaczone do wykonywania w domu. Wiedział bowiem doskonale, że zespołowe muzykowanie buduje wspólnotę, a pięknie ułożone polskie strofy – kierują myśli ku sprawom ojczyzny.
„Śpiewnik mój zawierać będzie zbiór śpiewów na jeden głos z towarzyszeniem fortepianu. Wiersze starałem się wybierać z najlepszych naszych poetów (…)”.
Tak Moniuszko zapowiadał wydanie pierwszego Śpiewnika domowego, który ostatecznie ukazał się w Wilnie w 1843 roku. Za życia Moniuszki opublikowanych zostało sześć zeszytów, natomiast sześć kolejnych wydano już po śmierci artysty – w sumie pomieściło się w nich 267 pieśni. To tę właśnie twórczość miał zapewne na myśli Aleksander Poliński, gdy pisał, iż Moniuszko jest „skromnym lirnikiem wioskowym”, który „najpiękniej mówił tylko po polsku”. Kompozytor ten wszak doskonale potrafił dostrzec piękno ludowej prostoty oraz naturalną melodię zaklętą w poetyckim tekście.
Bogactwo różnorodności utworów ułożonych przez Moniuszkę pobudza wyobraźnię. Polska Opera Królewska pragnie nawiązać do XIX-wiecznej praktyki domowego muzykowania i zaprosić Państwa na spotkanie przy fortepianie. Zabrzmią powszechnie lubiane melodie, ale i pieśni mniej znane. Lekkie, wpadające w ucho kompozycje, zabarwione zostaną intrygującą opowieścią. Pieśni bowiem są dobrane tak, by tworzyć cudną miłosną historię, ułożoną przez śp. Andrzeja Strzeleckiego – znakomitego reżysera, aktora i satyryka.
Marta Dziewanowska-Pachowska